Wat heb je nodig om te beginnen met een SMMA?

Wat heb je nodig om te beginnen met een SMMA?

Wanneer je wil beginnen met je eigen social media marketing agency heb je relatief weinig nodig. Weinig in de zin van: geen startkapitaal. Om te starten met een SMMA heb je €0,- nodig. Geld is dus geen excuus om voor jezelf te beginnen.

Hoe zit dat dan precies? Jij levert een dienst, namelijk adverteren voor bedrijven door middel van social media. De ondernemer stelt een budget beschikbaar waar jij verantwoordelijk voor bent en mee gaat adverteren. Dus ondanks dat je zelf geen geld investeert, beheer je wel het marketingbudget van de onderneming.

Wat heb je dan wel nodig? Kennis! Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven jou willen inhuren, omdat ze zelf niet over voldoende kennis beschikken (of simpelweg denken dat ze het niet kunnen). Een bericht op Facebook plaatsen lukt nog wel, maar hier houdt het snel mee op. Jij bent de expert en daar betaald het bedrijf jou voor.

Dien je ook te beschikken over een eigen website, logo, product of kantoorruimte? In principe niet. Een portfolio is mooi om te laten zien, maar hier heb je geen website voor nodig. Een referentie van een opdrachtgever is voldoende.

Kantoorruimte is zeker als je net begint niet aan te raden. Als je snel groeit en meer klanten wilt dan kun je eventueel mensen aan nemen om Facebook ads te runnen of deals te sluiten met klanten.

Het belangrijkste dat je nodig hebt is dus verstand van zaken. Je moet weten hoe social media marketing werkt en hoe je advertenties runt. Facebook ads zijn hierin essentieel. Dit is dan ook het kanaal waar het meeste mee wordt verdiend.

Wist je dat in 2018 adverteerders 72 miljard uitgaven aan advertenties? Dit gebeurt niet voor niks, omdat elke euro die er in gaat ook weer geld oplevert. Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die hier niks mee doen ondanks dat er een grote markt voor is. Vaak wordt nog gedacht dat het teveel geld kost en niks oplevert.

Elk bedrijf heeft klanten nodig om te kunnen bestaan

Ieder bedrijf heeft klanten nodig om een business te kunnen draaien, want geen klanten betekent:

  • geen verkopen
  • 0 inkomsten
  • geen toekomst

Bedrijven dienen dus klanten te werven door middel van acquisitie. Vroeger ging dit vooral op de traditionele manier via radio, tv, de krant of billboards. Helaas werken deze methodes voor de meeste bedrijven niet meer. Tegenwoordig zijn er volop mogelijkheden om nieuwe klanten te werven. Met social media heb je de kans om bijvoorbeeld al met slechts €10 per dag duizenden mensen te bereiken. En dat alles vanaf je laptop. Advertenties werken 24/7 voor jou!

Waarom zouden bedrijven jou dan inhuren als social-media expert? Twee belangrijke redenen:

  1. de gemiddelde ondernemer is 40-50 jaar oud (geen discriminatie, maar de jonge generatie is opgegroeid met social media en pakken nieuwe ontwikkelingen snel op)
  2. ze weten niet hoe social media werkt (en hebben veelal geen ‘tijd’ of zin om er mee bezig te gaan)

Zou een fysiotherapeut, rij-instructeur of bakker advertenties willen runnen? Nee, ze zijn goed in hun expertise, maar hebben in 9 van de 10 gevallen geen verstand van social media. Logisch, want ze hebben gestudeerd voor hun vak en willen met hun specialiteit mensen helpen. Maar waren hebben deze vaklui wel baat bij? Juist, nieuwe klanten.

Stel: jij hebt de bakker in jouw dorp benaderd om hem te helpen met het werven van nieuwe klanten. In eerste instantie is de bakker sceptisch, maar jij hebt hem weten te overtuigen om te gaan adverteren via Facebook. Zelf plaatst hij één keer per maand een bericht en vindt dit zelf ook wel aan de magere kant. Verder doet hij weinig aan marketing.

De bakker staat in het regio blad, is aangesloten bij het echte bakkersgilde en deelt één keer per seizoen flyers uit met een nieuwe aanbieding. Verder heeft hij gemiddeld €500 per maand beschikbaar gesteld voor marketingactiviteiten en besluit om jou te laten adverteren met €250. Je bent onderling overeengekomen met een management fee van 30%.

Super! Je klant heeft groen licht gegeven en nu is het jou tijd om actie te ondernemen. Hoe ga je te werk?

Doe onderzoek naar de doelgroep

  • Interview de bedrijfseigenaar
    Vraag wat de missie, visie en ondernemersdoelstellingen zijn. Toon oprecht interesse in het bedrijf en informeer naar wie de belangrijkste klanten zijn. Waar komen ze vandaan? Wat geven ze gemiddeld uit? Hoe oud zijn ze? Speelt cultuur of traditie een rol? Komen klanten vaak terug, etc.

  • Interview klanten
    Je kunt een enquête afnemen of diepte-interviews houden. Vraag waarom klanten juist bij dit bedrijf kopen en niet bij de concurrent. Wanneer kopen ze? Wat kopen ze? Wat vinden ze juist goed en wat niet?

  • Word lid van online community’s
    Hier zitten mensen gedeelde passies en expertises. Kijk naar de laatste ontwikkelingen in de markt. Wat speelt er en hoe kan je hier op in spelen? Je kunt feedback krijgen over de producten van het bedrijf waar je voor adverteert en het is goed voor de naamsbekendheid.

  • Bekijk reviews
    Veel consumenten worden beïnvloed door (online) reviews. Kijk hoe het bedrijf wordt beoordeeld op Facebook en via Google. Neem de positieve beoordelingen als voorbeeld en trek lering uit de negatieve. Zijn er weinig reviews te vinden? Stimuleer dan klanten om een beoordeling achter te laten.

Voor wie is een social media marketing bureau geschikt?

  1. Iedereen die (online) ondernemer wil worden en zijn eigen tijd wil indelen.
  2. Een passie heeft voor social media en hier graag zijn werk van wil maken.
  3. Geld wil verdienen op basis van resultaat en niet per uur.
  4. Niet voor een baas willen werken.
  5. Locatie onafhankelijk wil ondernemen.

Informatie vergaren zonder ACTIE te ondernemen is niks waard! Je zult zaken moeten implementeren. Doe het gelijk goed door van iemand te leren die het pad al succesvol heeft bewandeld en precies weet wat en hoe je het moet doen.

Zoek naar een SMMB mentor

Als je alles zelf moet opzoeken dan ben je dagen, zo niet weken bezig met informatie vergaren. Gelukkig zijn er verschillende mentoren actief in Nederland die je willen helpen. Een populaire mentor is Boyd Hoek die in zijn SMMB Masterclass alles vertelt over het opzetten van een eigen social media bureau.

Heb jij hier interesse in? Check dan snel de SMMB Masterclass ervaringen op 123Klantervaringen.

24Kortingscode Team

Robin, Claire en Charlotte speuren dagelijks het internet af naar nieuwe kortingscodes en acties. Heb jij voordeel gepakt? Laat dan even een berichtje achter!

Plaats Bericht